interim marknadschef

När du står inför utmaningen att rekrytera en interim marknadschef, råder det ingen tvekan om att valet av rätt person är avgörande för resultatet. Interimschefer kallas ofta in i situationer som är mer eller mindre kritiska för företaget. Därför är det av yttersta vikt att säkerställa att du hittar en interim marknadschef med de rätta kvaliteterna, som kan möta företagets behov och leverera enastående resultat under den tid chefen arbetar inom organisationen.

Avgörande faktorer vid rekrytering av en interim marknadschef

Precis som i de flesta yrken har den interima marknadschefen samlat på sig kunskap och erfarenhet i sin karriär, se därför till att ha en kristallklar bild över vem ni söker.  En del marknadschefer kan kunskapsmässigt vara för snävt nischade inom vissa områden, det kan fungera bra om era behov finns inom de områdena, men om ni söker en person med bredare kompetens - blir det mindre bra.

För att forma en klar bild av den ideala kandidaten, måste du börja med att definiera dina mål och vad du vill uppnå genom att anställa en interim marknadschef. Vilka kompetenser och erfarenheter behövs för att nå dessa mål? När du har dessa grundläggande parametrar på plats, kan ni ge er ut och påbörja sökprocessen.

Så, vad är det som verkligen avgör om en interim marknadschef kommer att lyckas i din organisation? Det finns flera kompetenser som inte får förbises om ni vill öka era chanser för en lyckad tillsättning. Vi på Made for Interim har genom åren ringat in och kunnat identifiera ett antal nyckelkompetenser som vi bedömer avgörande för att en interimschef inom marknad skall nå framgång. Vissa kompetenser ter sig nog mer självklara än andra, men alla är i princip lika viktiga för att bidra till framgång.

Nyckelkompetenser för framgångsrika interim marknadschefer

  • Erfarenhet inom marknadsföring: Det kan låta självklart men som interim marknadschef behöver man ha med sig en bred kunskap och gedigen erfarenhet inom marknadsföring för att kunna bli en värdefull resurs så snabbt som möjligt.
  • Ledarskapsförmåga: En interim marknadschef bör kunna leda och motivera sitt team, oavsett om det är en permanent grupp eller en tillfällig sammansättning av medarbetare. De bör kunna sätta mål och guida teamet mot att uppnå dem.
  • Anpassningsförmåga: Marknadsföring är ett snabbrörligt område där trender och teknologier ständigt förändras. En bra interim marknadschef bör kunna anpassa sig till dessa förändringar och se till att företagets marknadsstrategi är aktuell och effektiv.
  • Kommunikationsförmåga: Marknadsföring innebär mycket kommunikation, både internt och externt. En interim marknadschef bör vara en effektiv kommunikatör som kan delegera eller förmedla idéer och strategier tydligt och övertygande.
  • Analytisk förmåga: Att kunna analysera data och dra slutsatser från det är en viktig del av rollen. Därför behöver en interim marknadschef vara bra på att arbeta med data och använda den för att fatta välgrundade beslut.
  • Projektledningskompetens: Marknadsföringsprojekt kan vara komplexa och kräva effektiv projektledning. En interim marknadschef bör ha erfarenhet av att planera, organisera och övervaka marknadsföringsprojekt.
  • Resultatfokus: Slutligen bör en interim marknadschef vara starkt resultatdriven och kunna mäta och rapportera de framsteg som görs samt de resultat som uppnås i förhållande till uppsatta mål.

 

Säkerställ rätt matchning

Det är även viktigt att anpassa de specifika kompetenskraven efter företagets behov och bransch. Vissa branscher kan kräva en del förkunskap, vilket kan vara avgörande för att den interima marknadschefen snabbt ska komma in i arbetet. Innan ni börjar leta efter kandidater är det också viktigt att tydligt definiera era förväntningar och krav på rollen. När ni väl har hittat kandidater som är kvalificerade behöver ni självklart genomföra noggranna intervjuer och utvärderingar för att säkerställa att den kandidat ni väljer är en person som har de nödvändiga kvaliteterna och erfarenheterna för att lyckas i rollen. I det här läget är det av absolut största vikt att ni säkerställer matchningen för rollen, både för er och kandidatens skull. Det handlar inte bara om att ha rätt kompetens utan också om att få till ett samarbetsklimat som fungerar bra mellan er båda.  Lyckas ni inte med det kommer förmodligen inte den interima marknadschefen bli särskilt framgångsrik hos er.

Om ni funderar på att ta in en interim marknadschef – kör igång, börja med att identifiera era behov och påbörja sedan sökprocessen efter lämpliga kandidater. Tänk på att inte slarva i bedömningsfasen, utan var noggrann så att ni säkerställer att ni får in den bäst matchade kandidaten för er organisation. Lycka till!

Om ni är i behov av stöttning i processen så finns Made for Interim här för att underlätta för er. Vi specialiserar oss på att matcha företag med kompetenta interim marknadschefer som passar era behov och er bransch. Vi finns här för att säkerställa att ni inte bara hittar en kvalificerad kandidat, utan också en partner som kan bidra till er framgång och måluppfyllelse. Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor eller är i behov av rådgivning.

q-path

Relaterade nyheter

interim kundtjänstchef
6 november, 2024
Blogg
Intervju
Sv

Interim kundtjänstchef Anna-Lena Danielsson: Så optimerar hon kundservice

Martina Sohl
De flesta företag förstår vikten av en välfungerande kundservice. Utan det står man med missnöjda kunder, minskad kundlojalitet och fö...
tillfällig chef
30 oktober, 2024
Blogg
Sv

Tillfällig chef? Så får du snabbt in rätt ledarskap

Martina Sohl
Behovet av en tillfällig chef kan uppstå plötsligt eller vara resultatet av noggrann planering. Kanske rör det sig om en chef som är s...
hållbarhetskonsult
4 oktober, 2024
Blogg
Sv

Vad CSRD innebär och hur en hållbarhetskonsult kan hjälpa

Martina Sohl
Hållbarhet har blivit en central fråga för företag över hela världen, och med EU:s nya Corporate Sustainability Reporting Directive (...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Made For Sales Nordic AB, orgnr. 556790-0286 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata