När du står inför utmaningen att rekrytera en interim marknadschef, råder det ingen tvekan om att valet av rätt person är avgörande för resultatet. Interimschefer kallas ofta in i situationer som är mer eller mindre kritiska för företaget. Därför är det av yttersta vikt att säkerställa att du hittar en interim marknadschef med de rätta kvaliteterna, som kan möta företagets behov och leverera enastående resultat under den tid chefen arbetar inom organisationen.
Avgörande faktorer vid rekrytering av en interim marknadschef
Precis som i de flesta yrken har den interima marknadschefen samlat på sig kunskap och erfarenhet i sin karriär, se därför till att ha en kristallklar bild över vem ni söker. En del marknadschefer kan kunskapsmässigt vara för snävt nischade inom vissa områden, det kan fungera bra om era behov finns inom de områdena, men om ni söker en person med bredare kompetens - blir det mindre bra.
För att forma en klar bild av den ideala kandidaten, måste du börja med att definiera dina mål och vad du vill uppnå genom att anställa en interim marknadschef. Vilka kompetenser och erfarenheter behövs för att nå dessa mål? När du har dessa grundläggande parametrar på plats, kan ni ge er ut och påbörja sökprocessen.
Så, vad är det som verkligen avgör om en interim marknadschef kommer att lyckas i din organisation? Det finns flera kompetenser som inte får förbises om ni vill öka era chanser för en lyckad tillsättning. Vi på Made for Interim har genom åren ringat in och kunnat identifiera ett antal nyckelkompetenser som vi bedömer avgörande för att en interimschef inom marknad skall nå framgång. Vissa kompetenser ter sig nog mer självklara än andra, men alla är i princip lika viktiga för att bidra till framgång.
Nyckelkompetenser för framgångsrika interim marknadschefer
- Erfarenhet inom marknadsföring: Det kan låta självklart men som interim marknadschef behöver man ha med sig en bred kunskap och gedigen erfarenhet inom marknadsföring för att kunna bli en värdefull resurs så snabbt som möjligt.
- Ledarskapsförmåga: En interim marknadschef bör kunna leda och motivera sitt team, oavsett om det är en permanent grupp eller en tillfällig sammansättning av medarbetare. De bör kunna sätta mål och guida teamet mot att uppnå dem.
- Anpassningsförmåga: Marknadsföring är ett snabbrörligt område där trender och teknologier ständigt förändras. En bra interim marknadschef bör kunna anpassa sig till dessa förändringar och se till att företagets marknadsstrategi är aktuell och effektiv.
- Kommunikationsförmåga: Marknadsföring innebär mycket kommunikation, både internt och externt. En interim marknadschef bör vara en effektiv kommunikatör som kan delegera eller förmedla idéer och strategier tydligt och övertygande.
- Analytisk förmåga: Att kunna analysera data och dra slutsatser från det är en viktig del av rollen. Därför behöver en interim marknadschef vara bra på att arbeta med data och använda den för att fatta välgrundade beslut.
- Projektledningskompetens: Marknadsföringsprojekt kan vara komplexa och kräva effektiv projektledning. En interim marknadschef bör ha erfarenhet av att planera, organisera och övervaka marknadsföringsprojekt.
- Resultatfokus: Slutligen bör en interim marknadschef vara starkt resultatdriven och kunna mäta och rapportera de framsteg som görs samt de resultat som uppnås i förhållande till uppsatta mål.
Säkerställ rätt matchning
Det är även viktigt att anpassa de specifika kompetenskraven efter företagets behov och bransch. Vissa branscher kan kräva en del förkunskap, vilket kan vara avgörande för att den interima marknadschefen snabbt ska komma in i arbetet. Innan ni börjar leta efter kandidater är det också viktigt att tydligt definiera era förväntningar och krav på rollen. När ni väl har hittat kandidater som är kvalificerade behöver ni självklart genomföra noggranna intervjuer och utvärderingar för att säkerställa att den kandidat ni väljer är en person som har de nödvändiga kvaliteterna och erfarenheterna för att lyckas i rollen. I det här läget är det av absolut största vikt att ni säkerställer matchningen för rollen, både för er och kandidatens skull. Det handlar inte bara om att ha rätt kompetens utan också om att få till ett samarbetsklimat som fungerar bra mellan er båda. Lyckas ni inte med det kommer förmodligen inte den interima marknadschefen bli särskilt framgångsrik hos er.
Om ni funderar på att ta in en interim marknadschef – kör igång, börja med att identifiera era behov och påbörja sedan sökprocessen efter lämpliga kandidater. Tänk på att inte slarva i bedömningsfasen, utan var noggrann så att ni säkerställer att ni får in den bäst matchade kandidaten för er organisation. Lycka till!
Om ni är i behov av stöttning i processen så finns Made for Interim här för att underlätta för er. Vi specialiserar oss på att matcha företag med kompetenta interim marknadschefer som passar era behov och er bransch. Vi finns här för att säkerställa att ni inte bara hittar en kvalificerad kandidat, utan också en partner som kan bidra till er framgång och måluppfyllelse. Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor eller är i behov av rådgivning.