Funderar du på att hyra säljare? Behovet av skickliga säljare i ett företag är lika grundläggande som att ha en stabil affärsmodell. Men att attrahera och rekrytera toppsäljare är inte alltid lätt. Säljare finns det många av, men de bästa säljarna är eftertraktade. Och då konkurrerar du med många andra företag som försöker locka dessa talanger till sina team.
Kanske har du tidigare upplevt ett brådskande behov av säljare, men att rekryteringsprocessen tagit tid och att ansökningarna sällan kommit från rätt kandidater? I så fall kan det vara värt att istället överväga att hyra säljare.
När är det en god idé att hyra säljare?
Att hyra säljare innebär att du snabbt får tillgång till den kompetens ditt företag behöver. Detta utan att behöva genomföra utdragna rekryteringsprocesser, gå igenom ansökningar från okvalificerade kandidater och stå bredvid medan konkurrenter headhuntar de allra bästa. Genom att ta hjälp av ett interimsföretag får du tillgång till ett stort urval av kvalificerade kandidater, vilket kan vara ovärderligt när det gäller att hitta rätt person.
En inhyrd säljare kräver ingen lång onboardingprocess eller startsträcka, utan är redo att leverera resultat från dag ett. De har lång erfarenhet av många tidigare liknande uppdrag, och hög kompetens inom försäljning.
Det finns flera situationer då det kan vara fördelaktigt att hyra säljare, bland annat:
- Resultaten behöver förbättras: Börjar siffrorna väcka oro? Att hyra säljare kan vara en strategi för att förbättra resultaten i säljorganisationen.
- En säljare har slutat: För att undvika förlorade intäkter på grund av en tom stol kan du med fördel hyra in en säljare.
- Förstärkning av teamet: Säljteamet behöver förstärkning, exempelvis under en rekrytering av en permanent säljare eller i en snabb tillväxtfas.
- Säljprocesserna behöver förändras: Det finns ingen vits med att hålla kvar vid gamla processer om de inte längre ger önskade resultat. I dessa fall kan en konsult komma in i organisationen och införa nya processer.
- Teamet behöver motiveras: En inhyrd säljledare kan motivera och inspirera andra säljare till att prestera bättre.
- Expandera till en ny marknad eller ett nytt segment: Om ni ska lansera ert erbjudande på en ny marknad eller inom ett nytt segment kan det vara strategiskt smart att hyra säljare som har erfarenhet av, eller kunskap om, den nya marknaden eller segmentet.
Anledningar till att hyra säljare
Funderar du på om du ska anställa eller hyra säljare? Båda alternativen har sina fördelar och vad som är rätt val för just din situation beror på faktorer som behov och mål.
Tidsramen är en annan aspekt att väga in i beslutet. Det är svårt att rekrytera rätt, men om ert behov inte är brådskande, ni har tid för en ordentlig rekryteringsprocess och söker en långsiktig lösning kan en permanent anställning vara en bra idé. Är ni däremot i behov av kompetens snabbt och under en tidsbegränsad period är hyra ofta ett bättre alternativ.
Här listar vi fem anledningar till att hyra säljare:
- Specialistkompetens: När du hyr in en säljare får du omedelbar specialistkompetens och senior erfarenhet. En inhyrd säljare har ofta erfarenhet från flera branscher och tillför kunskap och “best practices”, som kan öka kvaliteten och effektivisera försäljningen i hela säljfunktionen.
- Nischad kunskap och erfarenhet: Genom att hyra en säljkonsult kan du få in en person med kompetens och erfarenhet av det uppdrag du vill genomföra, exempelvis att lansera på en ny marknad.
- Undviker långsiktiga åtaganden: Med en anställning kommer åtaganden och ansvar. Ibland kan det vara tryggare att istället hyra en konsult, särskilt i osäkra tider.
- Kostnadseffektivitet: Att hyra säljare kan vara mer kostnadseffektivt än att anställa. En konsult har fullt fokus på det specifika uppdraget och lägger mindre tid på det “övriga” som kan fylla dagarna för anställda. Dessutom betalar du enbart för de timmar som konsulten faktiskt arbetar. Som arbetsgivare slipper du även sociala avgifter som, sjukersättning, semesterersättning och liknande när du hyr en konsult.
- Flexibilitet: När du hyr en säljare kan du själv bestämma omfattningen på uppdraget, vilket gör det väldigt flexibelt. Vill du ha en konsult på plats några timmar i veckan, eller kanske på heltid? Upplägget är även enkelt att skala upp eller ner beroende på affärsbehov.
Några sista tankar kring att hyra säljare
Att hyra konsulter blir allt vanligare bland företag. Särskilt under och efter pandemin har företag uppskattat det värde och den flexibilitet som en inhyrd, tillfällig medarbetare ger. Genom att hyra säljare kan du på ett tryggt sätt se till att få rätt kompetens i verksamheten, utan att ta några risker.
För att knyta ihop säcken vill vi ge ett sista råd: om du väljer att hyra säljare är det viktigt att utgå från era behov i verksamheten. På Made for Interim skapar vi en uppdragsbeskrivning utifrån ditt företags behov och krav, som lägger grunden för konsultuppdraget. Uppdragsbeskrivningen gör det även lätt att följa upp och mäta resultatet för hur det gått, vilket underlättar vid utvärderingen av den inhyrda säljaren.
Hos Made for Interim har vi ett stort nätverk av konsulter, som KAM, Account Manager, B2B-säljare och innesäljare. Vi har även mer seniora roller som interim försäljningschef och försäljningsdirektör. Känn dig trygg med att vi tar ett helhetsansvar över rekryteringen och ser till att du får rätt person vid rätt tillfälle. Välkommen att kontakta oss för att hyra säljare!