interimsföretag

Du är glad, förväntansfull och en tyngd har lättats från dina axlar. Du har precis anlitat ett interimsföretag som du vet med säkerhet kommer leverera den mest kompetenta interimskonsulten utifrån ditt uppdrags behov och krav. Du vet detta eftersom du gjort din research.

 

Så hur hamnade du här? Att välja interimsföretag för en affärskritisk position är inte enkelt, det är mycket som behöver bli rätt för ett lyckat uppdrag. En interimslösning kan vara räddaren i nöden när du snabbt behöver fylla en vakant roll eller genomföra en förändring inom organisationen. Men för att uppnå de fördelar som en interimslösning kan medföra krävs att rätt kandidat tillsätts för uppdraget.

 

Därför delar vi i denna artikel sju faktorer du kan använda som riktlinjer när du ska välja interimsföretag, för att förhoppningsvis uppleva situationen som beskrivs i inledningen.

 

 

Behov och dokumentation

 

För att lyckas med tillsättningen av en interimkonsult behöver interimsföretaget ha god kännedom om rollen och förstå vad du behöver. Detta innebär att de snabbt måste kunna sätta sig in i dina specifika krav och önskemål, samt ha en klar bild av den kompetens och erfarenhet som krävs för att fylla rollen på ett effektivt sätt.

 

Interimföretaget behöver även vara skickliga på att dokumentera dina behov och, tillsammans med dina krav, ta fram en tydlig och exakt uppdragsbeskrivning. Uppdragsbeskrivningen är det dokument som ligger till grund för rekryteringen och den konsult du söker. Den specificerar vad interimkonsulten bör fokusera på och klargör ansvarsområden, mål, tidsramar, avtalsvillkor, kontaktpersoner med mera.

 

En vanlig fallgrop vid framställandet av en uppdragsbeskrivning är att man gör den snarlik en rollbeskrivning för permanenta behov. Det är viktigt att förstå att interimuppdrag kräver en annan typ av beskrivning, med fokus på kortsiktiga mål och specifika projekt. Se därför till att interimsföretaget har expertis i att skriva en ordentlig och realistisk uppdragsbeskrivning som är anpassad för tillfälliga behov.

 

För att säkerställa att interimsföretaget har rätt kompetens, bilda dig en god uppfattning om hur de arbetar, hur deras processer ser ut och vilken dokumentation du kan förvänta dig.

 

 

Tidsram

 

En interimrekrytering skiljer sig från traditionella rekryteringar, bland annat på grund av tidsaspekten. Interimrekryteringar kan ta allt från två dagar till två veckor medan en permanent rekrytering kan ta månader. Ofta är interimsrekryteringar oplanerade med ett brådskande behov av att tillsätta tjänsten med rätt person.

 

Om du har ett brådskande behov bör du säkerställa att interimsföretaget kan leverera två till tre kandidater inom denna korta tidsram för att ge dig ett urval. För att interimsföretaget ska kunna göra detta krävs det att de har ett brett och väl underhållet nätverk av konsulter och är skickliga i sitt searcharbete. Snabbhet och effektivitet är nyckeln, så företagets processer måste vara optimerade för att snabbt identifiera och presentera kvalificerade kandidater.

 

 

 

Tidigare referenser

 

För ett lyckat interimsuppdrag behövs en kompetent interimskonsult. Det får du från ett interimsföretag som levererar kvalitet.

 

Vill du anlita ett rekryteringsbolag som är nischat på interimrekrytering eller går det lika bra med ett rekryteringsbolag som erbjuder interimrekrytering bredvid andra tjänster? Många rekryteringsföretag lägger till interim som en gren i deras erbjudande, men att vara skicklig på rekrytering innebär inte automatiskt att man är skicklig på interim.

 

För att bedöma kvaliteten hos interimsbolaget kan du titta på referenser, tidigare kunders erfarenheter och olika kundcase.

 

Interim kräver en snabbare process och ett större nätverk av kvalificerade och kompetenssäkrade konsulter redo för den aktuella befattningen. Undersök rekryteringsbolagets tidigare resultat och kundnöjdhet för att säkerställa att de har ett beprövad “track record” för att leverera högkvalitativt. Glöm inte att även titta på kandidatupplevelsen. Detta är viktigt då interimsföretaget kommer att representera ditt företag och du vill ju att de ger kandidater ett gott intryck av ditt varumärke, eller hur?

Nätverk

 

Som vi snuddat lite vid i de tidigare punkterna är nätverk en viktig faktor att väga in i bedömningen. Ett interimsföretags befintliga nätverk kommer att vara avgörande när det kommer till hur snabbt de kan leverera kandidater för just ditt uppdrag, men även vilka typer av kandidater de kommer att leverera.

 

Det är viktigt att interimsföretaget har en stor kandidatdatabas och håller den aktuell. De måste kontinuerligt arbeta med att ha koll på kandidaterna och deras tillgänglighet. Interimsuppdrag uppstår ofta plötsligt, och då behöver företaget skapa en bra timing med kandidater redo. Ett väletablerat interimsföretag kan attrahera kompetenta interimsledare på marknaden.

 

 

Kommunikation och engagemang

 

Hur ser interimsföretagets kommunikation ut? Är de tillgängliga under rekryteringsprocessen och har de ett stort engagemang? Dessa frågor är viktiga att ställa vid val av interimsföretag. Du vill säkerligen känna dig delaktig i processen och ha koll på hur den utvecklar sig. Då bör du välja ett interimsföretag som har ett transparent arbetssätt och uppdaterar dig om hur processen fortskrider, exempelvis hur många kandidater de pratat med.

 

Det kan också vara viktigt att ta reda på vilket typ av stöd du kan förvänta dig under uppdragets gång. Ett högkvalitativt stöd innebär att företaget inte bara placerar en konsult hos dig, utan även stöttar både dig och konsulten under hela uppdragets varaktighet.

 

Ett bra interimsföretag tillhandahåller en dedikerad kontaktperson som snabbt kan svara på frågor och lösa problem.

 

Kompetensbaserat synsätt

 

Rekryterar interimsföretaget kompetensbaserat? Rekryteringar med kompetens som utgångspunkt ger bäst resultat, det gäller även interimrekrytering. Metoden säkerställer att rätt kandidat utifrån uppdragets behov och krav blir tillsatt i positionen och inga subjektiva värderingar får ett finger med i spelet.

 

 

Villkoren

 

Slutligen är det bra att hålla koll på det finstilta. Granska kontraktsvillkoren noggrant och se till att du förstår vilka garantier och ansvar företaget har. Detta kan förebygga framtida konflikter och missförstånd. Jämför priser mellan olika interimsföretag, men se också till att väga kostnaden mot det värde de erbjuder. Billigare är inte alltid bättre, speciellt om kvaliteten eller expertisen är lägre.

 

Avslutande tankar kring att välja interimsföretag

 

Att välja rätt interimsföretag kanske känns som en större uppgift än du tänkt efter denna läsning? Det kan kännas som att många pusselbitar behöver falla på plats. Men kom ihåg att när du väljer ett skickligt interimsföretag, får du en kompetent och specialiserad resurs som är dedikerad till att förbättra situationen i din verksamhet under uppdragets period. Beroende på vad du behöver kan rätt interimschef framgångsrikt driva igenom förändring eller upprätthålla befintliga arbetsprocesser i verksamheten.

 

Vill du ha hjälp med tillsättning av en interimskonsult? På Made for Interim är vi specialister på interimrekrytering av affärsnära roller. Vi säkerställer att du får rätt person på plats, med rätt kompetens och erfarenhet för det specifika uppdraget. Välkommen att kontakta oss!

q-path

Relaterade nyheter

interim kundtjänstchef
6 november, 2024
Blogg
Intervju
Sv

Interim kundtjänstchef Anna-Lena Danielsson: Så optimerar hon kundservice

Martina Sohl
De flesta företag förstår vikten av en välfungerande kundservice. Utan det står man med missnöjda kunder, minskad kundlojalitet och fö...
tillfällig chef
30 oktober, 2024
Blogg
Sv

Tillfällig chef? Så får du snabbt in rätt ledarskap

Martina Sohl
Behovet av en tillfällig chef kan uppstå plötsligt eller vara resultatet av noggrann planering. Kanske rör det sig om en chef som är s...
hållbarhetskonsult
4 oktober, 2024
Blogg
Sv

Vad CSRD innebär och hur en hållbarhetskonsult kan hjälpa

Martina Sohl
Hållbarhet har blivit en central fråga för företag över hela världen, och med EU:s nya Corporate Sustainability Reporting Directive (...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Made For Sales Nordic AB, orgnr. 556790-0286 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata